Dystrybucja prowadzona przez Internet zapewnia obniżenie kosztów – unika się olbrzymich wydatków na stworzenie pojedynczych punktów sprzedaży lub ich sieci i utrzymanie ich. Można skorzystać z oferty providerów w zakresie usług internetowych. W Wielkiej Brytanii istnieją już firmy prowadzące wirtualne działania komercyjne dla swoich klientów. Proponują niedrogą obsługę następujących operacji: zbieranie zamówień, prowadzenie sklepu i przyjmowanie należności kartami płatniczymi.
Odmienna formą jest założenie własnego sklepu w Internecie. Koszty opracowane dla firmy ubezpieczeniowej przedstawia tabela 1. (dla innych branż koszty będą różnić się w zależności od potrzeb integracji z już istniejącym systemem organizacji firmy).
Tabela 1. Koszty założenia punktu sprzedaży online
zakres usług | połączenie z Internetem | czas tworzenia(miesiące) | koszty w pierwszym roku (dolary) |
podstawowe informacje o ofercie, numery telefonów do firmy | strony WWW znajdują się na serwerze providera | 0.5 – 2 | 2.175 |
interaktywna łączność z klientem przez e-mail lub połączenie głosowe, do dyspozycji klienata zaawansowany system poszukiwania informacji | własny serwer WWW | 2 – 6 | 128.000 |
pełna obsługa klienta wraz z akceptacją płatnoœci online | 10-15 | 458.000 |
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych Datamonitor, za „Information Strategy”, XI/1996, s.27
Z początkiem marca 1996 rozpoczęła w Polsce działalność międzynarodowa sieć handlowa Internet Tradeline, oferująca jeszcze inną możliwość dotarcia na rynek przez Internet. Jest to centrala wymiany informacji handlowej, ułatwia firmom znalezienie klientów za pośrednictwem Internetu. Subskrypcja określana jest jako bardzo tania – to stwarza małym firmom szansę dotarcia do zagranicznych rynków.
Stworzenie sklepu na WWW, prócz kosztów, stwarza możliwość dotarcia do nowych segmentów rynku oraz globalizacji działań. Europejskie domy wysyłkowe jak Quelle, czy Wehkamp prowadząc sprzedaż przez Internet, osiągają sukces, docierając również do mężczyzn. Jako że wciąż stanowią oni przeważającą większość użytkowników Internetu firmom tym udało się zdobyć nowy segment, do którego nie trafiały tradycyjne katalogi zamawiane niemal wyłącznie przez kobiety. Wydaje się zresztą, że dystrybucja prowadzona przez Internet ma szansę znaleźć uznanie wśród klientów domów wysyłkowych i firm prowadzących sprzedaż przez telewizję.
Uzyskuje się też dostęp do osób starszych lub chorych – w niektórych krajach Internet jest propagowany jako szansa stworzenia im kontaktu ze światem oraz umożliwienie prowadzenia swoich spraw finansowych i zakupów.
Zaletą punktu sprzedaży założonego na WWW jest dotarcie do klientów na obszarze objętym Internetem, więc potencjalnie na całej Ziemi. Dzięki temu wystarcza jedna siedziba firmy – na WWW – aby prowadzić sprzedaż na globalnym rynku. Dla wielu firm nowymi grupami klientów mogą być ludzie mieszkający z dala od sklepów (Australia, Kanada). Globalny charakter internetowych działań obniża znacznie koszty przy wchodzeniu na nowe rynki zbytu, gdyż wymagane jest jedynie opracowania fizycznej dystrybucji towarów, bez potrzeby organizowania nowej sieci sklepów.
Prowadzenie sprzedaży przez Internet pociąga za sobą koszty niewspółmierne do uzyskiwanych korzyści. Maleją koszty dystrybucji i koszty powiązane z samą sprzedażą, udostępniony zostaje wielomilionowy, międzynarodowy rynek. W odniesieniu do produktów, których dystrybucja może odbywać się poprzez Internet – oprogramowania, obrazu i grafiki, tekstu, danych, muzyki oraz niektórych usług koszty dystrybucji i sprzedaży mogą stać się wręcz znikome w stosunku do poniesionych przy klasycznej sieci sprzedaży. Właśnie wizja poważnej redukcji kosztów może decydować o rozpoczęciu sprzedaży na wirtualnych półkach.