Źródła przewagi sprzedaży on-line nad tradycyjną

Dystrybucja prowadzona przez Internet zapewnia obniżenie kosztów – unika się olbrzymich wydatków na stworzenie pojedynczych punktów sprzedaży lub ich sieci i utrzymanie ich. Można skorzystać z oferty providerów w zakresie usług internetowych. W Wielkiej Brytanii istnieją już firmy prowadzące wirtualne działania komercyjne dla swoich klientów. Proponują niedrogą obsługę następujących operacji: zbieranie zamówień, prowadzenie sklepu i przyjmowanie należności kartami płatniczymi.

Odmienna formą jest założenie własnego sklepu w Internecie. Koszty opracowane dla firmy ubezpieczeniowej przedstawia tabela 1. (dla innych branż koszty będą różnić się w zależności od potrzeb integracji z już istniejącym systemem organizacji firmy).

Tabela 1. Koszty założenia punktu sprzedaży online

zakres usług połączenie z Internetem czas tworzenia(miesiące) koszty w pierwszym roku (dolary)
podstawowe informacje o ofercie, numery telefonów do firmy strony WWW znajdują się na serwerze providera 0.5 – 2 2.175
interaktywna łączność z klientem przez e-mail lub połączenie głosowe, do dyspozycji klienata zaawansowany system poszukiwania informacji własny serwer WWW 2 – 6 128.000
pełna obsługa klienta wraz  z akceptacją płatnoœci online 10-15 458.000

Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych Datamonitor, za „Information Strategy”, XI/1996, s.27

Z początkiem marca 1996 rozpoczęła w Polsce działalność międzynarodowa sieć handlowa Internet Tradeline, oferująca jeszcze inną możliwość dotarcia na rynek przez Internet. Jest to centrala wymiany informacji handlowej, ułatwia firmom znalezienie klientów za pośrednictwem Internetu. Subskrypcja określana jest jako bardzo tania – to stwarza małym firmom szansę dotarcia do zagranicznych rynków.

Stworzenie sklepu na WWW, prócz kosztów, stwarza możliwość dotarcia do nowych segmentów rynku oraz globalizacji działań. Europejskie domy wysyłkowe jak Quelle, czy Wehkamp prowadząc sprzedaż przez Internet, osiągają sukces, docierając również do mężczyzn. Jako że wciąż stanowią oni przeważającą większość użytkowników Internetu firmom tym udało się zdobyć nowy segment, do którego nie trafiały tradycyjne katalogi zamawiane niemal wyłącznie przez kobiety. Wydaje się zresztą, że dystrybucja prowadzona przez Internet ma szansę znaleźć uznanie wśród klientów domów wysyłkowych i firm prowadzących sprzedaż przez telewizję.

Uzyskuje się też dostęp do osób starszych lub chorych – w niektórych krajach Internet jest propagowany jako szansa stworzenia im kontaktu ze światem oraz umożliwienie prowadzenia swoich spraw finansowych i zakupów.

Zaletą punktu sprzedaży założonego na WWW jest dotarcie do klientów na obszarze objętym Internetem, więc potencjalnie na całej Ziemi. Dzięki temu wystarcza jedna siedziba firmy – na WWW – aby prowadzić sprzedaż na globalnym rynku. Dla wielu firm nowymi grupami klientów mogą być ludzie mieszkający z dala od sklepów (Australia, Kanada). Globalny charakter internetowych działań obniża znacznie koszty przy wchodzeniu na nowe rynki zbytu, gdyż wymagane jest jedynie opracowania fizycznej dystrybucji towarów, bez potrzeby organizowania nowej sieci sklepów.

Prowadzenie sprzedaży przez Internet pociąga za sobą koszty niewspółmierne do uzyskiwanych korzyści. Maleją koszty dystrybucji i koszty powiązane z samą sprzedażą, udostępniony zostaje wielomilionowy, międzynarodowy rynek. W odniesieniu do produktów, których dystrybucja może odbywać się poprzez Internet – oprogramowania, obrazu i grafiki, tekstu, danych, muzyki oraz niektórych usług koszty dystrybucji i sprzedaży mogą stać się wręcz znikome w stosunku do poniesionych przy klasycznej sieci sprzedaży. Właśnie wizja poważnej redukcji kosztów może decydować o rozpoczęciu sprzedaży na wirtualnych półkach.

5/5 - (2 votes)

Strategia marketingowa

Pojecie strategie marketingowe pojawiło się w literaturze przedmiotu dość późno, gdyż dopiero w połowie lat sześćdziesiątych.[1] Wprowadzenie strategii do koncepcji marketingu zawdzięczamy przede wszystkim przedstawicielom praktyki gospodarczej, szukającym możliwości rozwoju nowych metod zarządzania przedsiębiorstwami.

P. Kotler  przez  pojęcie strategii marketingowej rozumie wybór celów, rodzajów zasad czy reguł, które w określonym czasie nadają kierunek marketingowym działaniom przedsiębiorstwa, wyznaczając rozmiary, kombinacje i alokacje w zależności od zmieniającej się sytuacji rynkowej ( warunków otoczenia i konkurencji).[2]

E.J. McCarty za strategię marketingową uznaje plan marketingu, niezbędny przede wszystkim do racjonalnego działania rynku.[3]

Inni autorzy amerykańscy są podobnego zdania twierdząc, że strategie marketingowe to strategie rynkowe całego przedsiębiorstwa, będące wyrazem orientacji przyjętej przez kierownictwo firmy.[4]

Interpretacja strategii marketingowej, definicje.

Strategia marketingowa to:[5]

  • system  podstawowych średnio i długookresowych zasad i reguł działania, wyznaczających ramy aktywności rynkowej przedsiębiorstwa (wg Alktorn`a)
  • zestaw  skojarzonych celów instrumentów (wg L.S.Lyon`a – 1926)
  • długookresowe  sformułowanie sposobów realizacji celów przedsiębiorstwa (wg. T.Stadudt`a, D.Bowersox`a, D.Taylor`a)
  • główny plan realizacji (metoda) ustalonych celów długookresowych (wg Buell`a)
  • sposób przygotowania i przeprowadzenia zintegrowanych działań zmierzających do realizacji ustalonego celu w danych warunkach w procesie aktywnej obsługi (wg Rutkowskiego i Wrzoska)
  • wyznaczenie celów długookresowych oraz ramowych wytycznych ograniczających sposób ich realizacji (wg Meffert`a)
  • długofalowa kombinacja środków, która zmierza do osiągnięcia celów.

Punktem wyjścia formułowania strategii marketingowej jest uświadamianie sobie celów,  warunków realizacji tych celów i ograniczeń. Działania strategiczne mają charakter długofalowy i polegają na dostosowaniu się do zmieniającego się otoczenia.

Formułowanie strategii marketingowej musi przebiegać zgodnie z zasadami formułowania globalnej strategii przedsiębiorstwa. Strategia wyznacza względnie trwałe ramy dla działań operacyjnych podstawowych funkcji marketingu przedsiębiorstwa.


[1] Por A.H. Krzymiński, Zarządzanie marketingowe w przedsiębiorstwie eksportującym, Ossolineum, Wrocław-Warszawa 1986, s,104.

[2] P.Kotler, Marketing Management. Analisys,Planning and Control,Prentice-Hall, Englewood Cliffs 1980, s,14.

[3] N.J. McCarthy, Basic Marketing,Richard D. Irwin, Homewood 1981

[4] Por. np. G.E. Mirzcle, E.S. Albaum, International Marketing Management, Richard D. Irwin, Homewood 1970,s.272

[5] Popularna Encyklopedia Powszechna,Tom 6, wyd.Pinnex,Kraków 1996, s163-164

5/5 - (2 votes)