Pozyskiwanie i utrzymanie klienta dzięki analizom przestrzennym

Relacje między firmą a jej klientami są zawsze ustrukturyzowane. Adresy pocztowe klientów, które zajmują miliony bajtów pamięci dyskowej, mogą zostać zidentyfikowane na mapie i rozpocząć nową fazę analizy. Dane statystyczne powinny pomóc w określeniu miejsc, w których istnieje największy potencjał pozyskania nowych klientów. Mapy w Internecie mogą służyć jako narzędzie do prezentacji dostępności oferty firmy i pomagać w nawiązywaniu długoterminowych relacji z klientami.

Systemy Informacji Geograficznej (GIS) to zestaw narzędzi pomocnych w procesie podejmowania decyzji, które umożliwiają połączenie tradycyjnej cyfrowej bazy danych z mapą przestrzeni, która dotyczy danej osoby. Dane można znaleźć i przedstawić na mapie. To staje się niezbędne do analizowania relacji przestrzennych, optymalizowania lokalizacji, oceny pracy, planowania działań, poszukiwania przyczyn zróżnicowania itp. MapInfo Corporation, amerykańska firma, jest prawdopodobnie najbardziej znanym na świecie dostawcą aplikacji wspierających analizy przestrzenne dla potrzeb biznesowych. MapInfo sprzedaje swoje produkty w 20 wersjach językowych za pośrednictwem zorganizowanej sieci dystrybucyjnej w 60 krajach. MapInfo jest standardowym narzędziem wspierającym podejmowanie decyzji w wielu firmach na całym świecie. Wraz z produkcją sztandarowego produktu MapInfo Professional w polskiej wersji językowej, IMAGIS jest jedynym dystrybutorem produktów MapInfo Corporation w Polsce.

Wymagane są odpowiednie aplikacje, mapy i dane dla systemów informacji geograficznej. IMAGIS jest wiodącym dostawcą map cyfrowych w Polsce. Oferujemy dużą kolekcję map administracyjnych, osadniczych, kodów pocztowych i planów adresowych miast. Analizy przestrzenne mogą wykorzystać dane GUS, które dostarczamy w połączeniu z mapą, lub dane o klientach, które są przechowywane na serwerach firm. Dane osobowe mogą zostać wykorzystane w przypadkach, w których specyfika działalności firmy decyduje o ich potrzebie; może to również obejmować dane pochodzące z badań ankietowych, promocji lub innych celów. Oprogramowanie MapInfo, mapy i dane stanowią kompletny system, który umożliwia wykonywanie analiz, które pomagają zmaksymalizować zyski i zwiększyć wykorzystanie zasobów.

Analiza rynku zbytu

W obliczu rosnącej konkurencji i rosnących cen reklamy konieczne jest dokładne określenie cech konsumenta i modelu jego zachowań, a także określenie lokalizacji, w których można pozyskać najwięcej nowych klientów. Zastosowanie odpowiedniej strategii marketingowej i skierowanie jej do odpowiedniej grupy społecznej gwarantuje tylko odpowiedź na pytania „kto? i gdzie?” Cechy kulturowe, społeczne, osobiste i psychologiczne typowego konsumenta produktu składają się na model. Znając je, możesz skierować reklamy do właściwej grupy demograficznej. Możliwe jest zobrazowanie grupy, która odpowiada modelowi, na mapie, wykorzystując dane statystyczne o ludności przypisane do regionów statystycznych. Analiza mapy z pewnością pokazuje, że istnieją obszary, w których prawie nikt nie mieszka, a inne, w których jest duża liczba potencjalnych klientów. Taką mapę można połączyć z mapą rozmieszczenia dotychczasowych klientów, aby określić, w których obszarach reklamy powinno się koncentrować, gdzie można znaleźć nowe miejsce, itp. Wprowadzanie dodatkowych danych umożliwia stworzenie nowych warstw mapy.

Zajmijmy się regionami o dużej liczbie potencjalnych klientów. Na podstawie dotychczasowych analiz należy uznać te obszary za atrakcyjne i wymagające reklamy. Zwiększmy znaczenie. Na naszą mapę dodaliśmy sieć dystrybucji naszych konkurentów. Natychmiast wyeliminujemy obszary, w których istnieje duża liczba potencjalnych klientów, ale są one silnie przejęte przez konkurencję i trudne jest rozpoczęcie działalności w nich. Możemy dodać dodatkowe kryteria, takie jak sprawdzenie możliwości komunikacyjnych w interesujących nas obszarach, lokalizacji parkingów i centrów usługowo-handlowych. Na koniec możemy zbadać możliwości stworzenia własnej sieci dystrybucji. Dostępność mediów w badanym obszarze będzie kluczowa dla planowanej kampanii reklamowej. Obejmuje to zakres oddziaływania lokalnej prasy, telewizji, gęstość sieci reklam zewnętrznych i tak dalej. Oczywiście liczba kryteriów przestrzennych może być nieograniczona. Taki system wspomagania decyzji zwiększy efektywność i koszty działań marketingowych.

Analiza skutków kampanii marketingowej

Załóżmy, że zbadaliśmy naszych klientów i opracowaliśmy model typowego nabywcy. Zakupiliśmy bazę danych ludności, która odzwierciedla cechy typowego klienta. Na podstawie analiz przestrzennych określiliśmy obszar, w którym efekty kampanii są najbardziej prawdopodobne. Zaprojektowaliśmy strategię reklamową i zaimplementowaliśmy ją w wybranym obszarze. W rezultacie przybywa nowych klientów. Możemy określić stopień wzrostu sprzedaży towarów firmy. Ponadto ważne jest sprawdzenie, czy nowi klienci rzeczywiście pochodzą z obszarów, w których spodziewaliśmy się ich pozyskać. Wystarczy, aby baza danych naszych nowych klientów zawierała wszelkie informacje dotyczące ich lokalizacji, takie jak adresy, kody pocztowe i przynależności do regionów statystycznych. Korzystając z tych informacji, możemy znaleźć każdego z nich na mapie i łatwo ocenić wpływ kampanii.

Projektowanie dystrybucyjnej sieci

Analizy przestrzenne są niezbędne do właściwego zaprojektowania sieci dystrybucji. Firmowa sieć sprzedaży powinna być zlokalizowana w okolicach, w których klienci często przebywają. Czynnik komunikacyjny i lokalizacja sieci dystrybucji konkurencji są kluczowe. Analizy przestrzenne muszą być przeprowadzone przed właściwym wyborem miejsca dla nowego oddziału. Po pierwsze, należy rozważyć możliwe lokalizacje — biorąc pod uwagę ceny lokali i infrastrukturę — a po drugie, gdzie znajdują się obecni i potencjalni klienci. Korzystając z pola adresu w bazie danych, w MapInfo w prosty sposób naniesiemy klientów na mapę. Możemy stworzyć strefy wokół możliwych lokalizacji i zbadać, które z nich przyciągają najwięcej klientów. Łatwo rozważymy inne okoliczności, takie jak odległość od przystanku autobusu miejskiego, centrum handlowego lub autostrady. Możemy sprawdzić czas dojazdu samochodu z wybranych miejsc. Postępowanie to pozwoli nam znaleźć idealną lokalizację nowej placówki, która będzie najbardziej przyjazna dla klientów i tania dla firmy.

Analiza sprzedaży lokalnej

Firmy na rynku ogólnokrajowym często dzielą swoje działy sprzedaży na regiony. Poszczególni handlowcy lub dyrektorzy są odpowiedzialni za sprzedaż w swoich częściach kraju. Wtedy potrzebny jest system, który może analizować wyniki poszczególnych obszarów. Główny dyrektor marketingu, który nadzoruje dyrektorów regionalnych, zbiera dane o sprzedaży w poszczególnych regionach, analizuje je i wymyśla powody nierówności. Wzbogacenie takich analiz o mapę daje im jasny i łatwy do zrozumienia obraz zróżnicowania regionalnego.

Mapa systemu zarządzania relacjami z klientami

Wzrost wymagań dotyczących wydajności i jakości obsługi klienta jest spowodowany rygorystycznymi zasadami walki rynkowej. Większość firm tworzy coraz bardziej zaawansowane systemy zwiększania lojalności klientów, zdając sobie sprawę z tego, ile kosztuje utrzymanie obecnego klienta w porównaniu z przyciągnięciem nowego. Mapy mogą być kluczowym elementem tych systemów, ponieważ umożliwiają klientom sprawną lokalizację, szybką reakcję na ich potrzeby i dostosowanie oferty firmy do ich potrzeb. Zarządzanie skargami klientów jest problemem dla wielu firm oferujących powszechne usługi oparte na skomplikowanej infrastrukturze technicznej. Kluczowym problemem jest szybka lokalizacja awarii, szybka naprawa i informowanie klienta o postępie prac naprawczych. Biura telefoniczne, które mają systemy CRM, które umożliwiają sprawną lokalizację klienta, mogą informować go o dostępności usług w jego okolicy. Wystarczy, że dzwoniący poda swój adres, a mapa pokazuje jego lokalizację, siatkę ulic, topografię i miejsca związane z działalnością firmy. Operator może np. natychmiast wyjaśnić, jak dotrzeć do najbliższego oddziału.

W niektórych firmach może być przydatne znalezienie zarówno pracownika, jak i „zagubionego” klienta. Ponieważ serwisant spóźnił się, ponieważ zbyt długo szukał podanego adresu, kurier nie znalazł adresata, przesyłka nie została dostarczona, ponieważ samochód utknął w korku lub ponieważ towar nie dotarł do klienta, niektóre firmy ponoszą znaczne koszty. W każdym z tych przypadków biuro dyspozycyjne wyposażone w aplikacje mapowe byłoby rozwiązaniem. Jeśli pracownik ma również urządzenie lokalizacyjne oparte na GPS, konsultant może na bieżąco monitorować ruch klienta i w odpowiednim momencie zareagować, wskazując najlepszą drogę.

Taki system ma dodatkową zaletę. Konsultant infolinii ma możliwość skierowania dzwoniącego klienta do najbliższego serwisanta. Dzięki temu obsługa jest jak najkrótsza, co zwiększa zadowolenie klienta i zmniejsza koszty. Jedna z największych polskich firm telekomunikacyjnych korzysta z systemu CRM WAFAO S.A., który opiera się na technologii MapInfo i mapach cyfrowych IMAGIS®. Operator telefonicznego biura obsługi klienta może natychmiast poinformować dzwoniącego o zasięgu sieci w danym miejscu, lokalizacji najbliższych punktów sprzedaży lub wprowadzić skargę dotyczącą nieprawidłowości sieci w danym obszarze. Dział techniczny bardzo korzysta z informacji o awarii, ponieważ może określić usterki poszczególnych nadajników, analizując lokalizację zgłoszeń.

5/5 - (1 vote)

Dodaj komentarz